Administratie op orde en klaar om belastingaangifte te doen?

11 januari 2018

Ben jij elk jaar weer uren kwijt aan het bij elkaar sprokkelen van de papieren die je voor je belastingaangifte nodig hebt? Weet je niet welke papieren je wel of niet nodig hebt om de aangifte te kunnen doen? En wat moet je nu eigenlijk wel bewaren? en wat hoef je niet te bewaren? Ik zal je vertellen hoe ik dat doe.

Belastingaangifte

De komende weken komen de meeste papieren binnen die ik voor mijn belastingaangifte nodig heb. Begin januari maak ik een mapje ‘aangifte’ waar ik papieren in stop die ik voor de belastingaangifte nodig heb. Telkens wanneer er bij de post een document zit wat ik voor de belastingaangifte nodig heb stop ik dit in het mapje. Dit doe ik ook zo voor de digitale documenten. Omdat ik dit consequent doe heb ik straks, wanneer ik de belastingaangifte ga doen, direct alles bij de hand. Ik hoeft niet te zoeken naar papieren en het scheelt mij veel tijd.

Alle bonnen en facturen van aankopen, declaraties van de zorgverzekering, correspondentie van gemeentelijke belastingen etc. wat in het jaar binnen komt en niet in het bewaararchief hoort, verzamel ik in een ordner. Dit is voor mij ook het moment om de ordner leeg te halen zodat ik hem voor het nieuwe jaar weer kan vullen. Wat bewaard moet worden bundel ik. Als ik de belastingaangifte heb gedaan voeg ik alles wat bewaard moeten worden voor de Belastingdienst bij elkaar. Zo zit alles van 1 jaar bij elkaar. Dit doe ik ook zo voor de digitale documenten.

Bewaararchief

Naast een ordner voor losse papieren heb ik ook nog een bewaararchief. Dit is het moment om ook deze door te lopen. Nieuwe polis bladen vervang ik altijd direct als ik een nieuw polis blad binnen krijg. Garantiebewijzen en gebruiksaanwijzingen van apparaten die ik niet meer heb haal ik er uit.

Checklist belastingaangifte

Wil jij weten welke documenten je nodig hebt voor de belastingaangifte? Hiervoor heb ik een handige checklist gemaakt. Wil je deze handige checklist gratis ontvangen? Vul het contactformulier op de website in en vermeld in het bericht dat je de checklist Belastingaangifte wil ontvangen. Binnen 1 week ontvang je van mij een mail met het document. Natuurlijk mag je mij ook een mail sturen of bellen.

Ik wens je veel succes met het verzamelen van de belastingpapieren!

Heb je nog vragen of wil je hulp bij het organiseren van jouw administratie en belastingaangifte? Neem dan contact met mij op.